lördag, december 27, 2008

Viktnotering och funderingar

Viktnedgång sedan förra veckan - 0,9 kilo, vilket betyder att jag nu väger 77 kilo. 24 kilo kvar att gå ner alltså.

Ganska bra resultat med tanke på att det varit jul, och att vi igår hade en orgie i ost.

Jag har ännu inte gjort ett dugg för att gå ner i vikt, utan kilona åker av ändå När minskningen slutar är det dags att ändra matvanor. Och träna ska jag börja med så snart jag läkt ihop. Mamma-barn-passen jag tänker gå på, får man börja träna när babyn är sex veckor, och dit är det ett tag. Jag tänker dessutom bli undersökt av min BM innan jag börjar träna den här gången. Jag hoppade över det förra gången och det blev aldrig riktigt bra.

Förra gången gick jag ner väldigt fort i vikt, den här gången tänker jag låta det ta längre tid. Tids nog når jag nog fram, men jag ska försöka ta hand om mig själv och mina barn på vägen. All viktnedgång är bra, även om det bara är 0,1 kilo. Och står jag stilla ibland så gör det inte heller någonting. Jag tror inte heller att jag kommer att ha möjlighet att träna så mycket längre. Att varje kväll försvinna till gymmet och lämna två barn hemma är inte möjligt, jag får försöka hitta lite andra träningsformer, och acceptera att det kanske bara blir 2-3 pass i veckan de närmsta åren.

2 kommentarer:

Ida sa...

Har man plats så kan jag absolut rekomendera en motionscykel. Tråkigt som f-n men väldigt enkelt och bekvämt att kunna träna hemma och har man en bärbar så går det att surfa och träna samtidigt om motivationen är nog hög :)

Jag har en spinningcykel inköpt på Rusta och fördelarna är att den inte är så dyr (under 2000 iaf) och att den funkar ypperligt att träna på. Nackdelen är att den lever om rätt mycket och man kan inte direkt vara i samma rum som någon som ser tv under tiden.

Jag har börjat cykla redan när barnen varit kring 1 vecka gamla (sluppit stygn där nere annars hade det nog inte gått) och ibland hinner man bara 10 minuter innan det är kört och man måste amma och andra gånger funkar det utmärkt. Men man vågar iaf prova när man vet att det bara är att avbryta när som helst om det krisar. Cykla har dessutom gått jättebra för fogar och bäckenbotten direkt.

För mig har inte vikten varit det primära målet med att komma igång och träna så fort som möjligt men jag mår inte bra om jag inte har hyggligt kondition. Vikten är en bonus att den också går ner.

Anonym sa...

2-3 pass i veckan tycker jag ändå är bra med småbarn....

jag tänker satsa på 2 ggr och då har vi ändå ett "gym" i förrådet