fredag, februari 16, 2007

Bakgrund

Innan jag blev gravid vägde jag 53 kilo. Det är precis den vikt jag vill ha och ger mig ett BMI på 20.

Jag har PCO som är en sjukdom om bland annat gör att jag har väldigt lätt att gå upp i vikt om jag inte hela tiden tänker på vad jag äter.

Detta visade sig med all önskvärd tydlighet under min graviditet. Jag åt inte nyttigtnyttigt men jag åt inte heller mer onyttigheter än vad många av mina smala vänninor gör till vardags.

Jag gick upp 33 kilo.

Visst ska man gå upp i vikt när man är gravid. Barnet, moderkakan och vattnet väger t.ex. 7 kilo. Och man ska ju samla på sig lite extra för att barnet ska ha att ta av till ammningen.

Men 33 kilo är en för stor viktuppgång tycker jag.

Veckan efter förlossningen gick jag ner 10 kilo och veckan därpå gick jag ner ytterligare 3. Så de där 13 kilona hänvisar jag till mycket vatten i kroppen och annat graviditetrelaterat.

Kvar var då 20 kilo ytterligare att gå ner.

Genom att äta väldigt rätt har jag de följande fyra veckorna gått ner ett halv kilo i veckan och har med andra ord i dag 18 kilo kvar.

Inga kommentarer: